torsdag 17 maj 2007

Slopa reklampausresuméer

Jag har inget emot reklampauser i tv-program. Vad som stör mig däremot är när man, efter kisspausen eller kylskåpstitten, kommer tillbaka till samma sak som man såg innan reklampausen. Programmet anpassas hela tiden efter de eventuella nya tittare som zappat in kanalen under pausen. Jag, som faktiskt brydde mig om att titta på programmet redan från början, tas ingen hänsyn till.
Jag gillar dokumentärer och faktaprogram men när jag sitter där och tittar så stiger irritationskänslan, mer och mer, efter varje paus, när man kommer tillbaka till programmet och får se en resumé av vad som hände innan pausen - inklusive det som hände innan de föregående pauserna.
Jag förstår att detta är ett sätt att suga på karamellen och det är väl ok att man gör det i någon mån, men när effektiv information i programmet kanske ligger på 10-15% - om ens det - känner jag mig degraderad till en intelligensnivå, där mitt minne inte sträcker sig längre än en hunds.
Jag tittar oftare på SVT av denna anledning och jag hoppas att de aldrig kommer att reklamfinanseras. Det är skönt att någon gång sätta sig framför tv:n och känna att programproducenter faktiskt respekterar tittarens uppfattningskapacitet.

En annan sak med reklampauser; om jag är intresserad av reklamen så stannar jag kvar i soffan och tittar. Tyvärr får jag ofta slänga mig på fjärrkontrollen för att sänka ljudet, då det av någon anledning är dubbelt så högt. När man har på surround för att man tittar på film kan dessa reklampauser vara rent öronbedövande. Jag förstår att det är meningen att det ska höras när man är på toa eller i köket. Synd om dem, som sitter framför tv:n och riskerar att få hörselskador.

Inga kommentarer: